Evaluarea înseamnă identificarea şi înţelegerea unui anumit proces în scopul de a-l restructura şi îmbunătăţi sau de a face modificările necesare pentru a-l îmbunătăţi.
Practic, evaluarea este considerată un instrument de cunoaștere a proceselor în timpul timpul desfășurării sau la sfârşitul desfășurării acestora. Este vorba despre identificarea şi înţelegerea rezultatelor şi impactului unui proces şi care sunt cele mai bune modalități de sprijin în luarea deciziilor care să conducă la îmbunătăţirea procesului respectiv.
Cea mai importantă trăsătură a evaluării este `cunoașterea prin practică`. Învăţarea prin practică se referă la faptul că un proces poate fi înţeles şi îmbunătățit doar prin metode de încercare-eroare.
Cel mai important factor de reglementare al evaluării este responsabilitatea şi anume dacă rezultatele sunt atinse sau nu şi care sunt motivele din spatele succesului sau eşecului procesului. Evaluarea trebuie să răspundă la rmătoarele trei întrebări:
– Facem lucrurile care trebuie?
– Facem lucrurile cum trebuie?
– Există modalităţi mai bune de a face lucrurile decât cele pe care le utilizăm?